+ Yorum Gönder
İslamda Kuran ve Kur'an ile ilgi Bilgiler Kategorisinden Yemin Olsun İncire Zeytine! Konusununa Bakıyorsunuz..
  1. 1
    Hoca
    erimeye devam...
    Reklam

    Yemin Olsun İncire Zeytine!

    Reklam





    Yemin Olsun İncire Zeytine! Mumsema
    YEMİN OLSUN İNCİRE ZEYTİNE!
    Kur’an-ı Kerim’de üzerine yemin edilen unsurlar çok yönlü değerlendirilirse,algılama-bakış açımızda yeni idraklerin açılmasına vesile olurlar.Dikkatle tefekkür edildiğinde üzerine yemin edilen yıldız, meyve,vakit yada mekanlar çok özel seçilmiş kavramlardır.Onların zahiri anlamlarından öte,değişik manaları yüklenmiş olduğunu bazen hayretle,hayranlıkla müşahede ederiz.
    30.cüzde bulunan kısa surelerden İnfitar Suresini “Bilinç Yarılınca” başlığı altında incelemiştik.Bu hafta yeminlerdeki hikmetlere yoğunlaşarak TİN SURESİ üzerine birlikte düşünelim.
    TİN SURESI
    (95.Sure/Mekke’de İndi/8 Ayet)
    Bismillahirrahmanirrahim.

    1-Yemin olsun İncire ve Zeytine:
    Üzerine yemin edilen bu iki meyve türü elbette bir hikmete binaen seçildi.Müfessirlerin bir kısmı;Akdeniz Havzası ve Ortadoğu Bölgesinde yetişen iki önemli ticaret metaı olmaları hasebiyle incir ve zeytine yemin edildiğini zikrederler.Biz bu iki meyvenin zahir özelliklerinden yola çıkalım,bakalım batın boyutunda hangi anlamlar karşımıza çıkacak?..
    a-İncir;çok çekirdekli-Zeytin tek çekirdekli:
    İncir Kesret(Çokluk Alemine) işaret ediyor.Tek meyvede yüzlerce çekirdek barındırıyor.Zeytin ise tek çekirdekli.Zeytin bu haliyle ilk planda Vahdet Alemini (Teklik-Tevhid Boyutunu) çağrıştırıyor.
    Kesret;yaşanacak boyutların ilki.Yaşadığımız alem;kesret alemi.İnsanın kendini içinde hazır bulduğu ilk boyut kesret.O sebeple önce İncire yemin ederek sure başlıyor.Vahdeti temsil eden zeytin,incirden sonra geliyor.Burada gizli bir hedef koyma ve yönlendirme söz konusu.Adeta Rabbimiz,yürümemiz gereken yolu çiziyor ve:”Kesret boyutunda kalmayın,kesret içinde vahdeti bulmaya çabalayın.Hedefiniz Tekliğe ermek olsun”,diye gönlümüze hitap ediyor.
    b-İncirin kullanımı,fayda alanı dar-Zeytinden çok yönlü istifade edilir:
    İncirin çok boyutlu kullanımı yok meyve ve tatlı olması dışında...Kesrette;Hakikatten alacağınız çok bir şey yok.Tek boyutta kalır, dar bir pencereden bakarsınız.
    Zeytin öyle mi ya? Sofrada gıda olur.Yemeklere yağ olur.Hatta sabun olur da pak eyler insanı...Ve insanın kullanımına sunulan eşyayı...
    Vahdete ermeye bakınız!...Bir ererseniz o sırra ne boyutlar açılır sizde!...Ne farklı manalarla projektör olursunuz kendinize ve insanlığa...Vahdete erince sabunlanmış gibi temizlenirsiniz Şirkten. Arınırsınız.
    Arınmakla kalmaz çevrenize de arıtıcı olursunuz...
    İncirden yedikleri için Adem ve Havva’nın dünya boyutuna düştükleri de zikredilir.Kesret boyutu,en alt boyuttur.Kesret,cennet yaşamından uzaklaşmak demektir.Kesret,aşağıların aşağısıdır.
    c-İncir;dalından alınıp,doğrudan kullanılır-Zeytin;birtakım işlemlerden geçmeden kullanılmaz:
    İncir olgunlaşır,toplanır,gıda olur.Zeytini dalından alıp da yiyin bakalım,yiyebilirseniz.Isırmanızla çıkarmanız bir olur.Zeytin,bir takım işlemlerden geçmeden yenmez..Sıkılır yağ olur,eritilir ateş görür de sabun olur...
    Kesreti yaşamak kolaydır.Dalından alıp incir yer gibi rast gele kesret boyutunu yaşarsınız.Ne düşünce lazım,ne duygu,ne akletme!..Bedeni boyutta nefsiniz ne diyorsa onu yapar,yuvarlanır gidersiniz.
    İçgüdülerin yaşamıdır Kesret. Hırs,öfke,takıntı,haset sahibi,dedikoducu insanların basit hayat tarzıdır.
    Vahdet öyle mi?!..Vahdeti öyle ucuza vermezler insana.. Vahdet lezzetine erebilmeniz için bir takım aşamalar görmeniz lazım...Sıkılacaksınız önce...İmtihanlar göreceksiniz...Belalar kuşatacak sizi.Sonra biraz da yanacaksınız ki,nefsiniz erisin şöyle..Nefsiniz sıkılıp eridikçe RIZA yağı çıkacak özünüzden.
    Ne lezzetlidir o yağ!...Neye katsan tadına doyum olmaz.İbadet de,hayat da tat vermez Rızasız.Yağsız yemeğin yavan oluşu gibi.Rızaya erince,kemâlâta yol açılır,insan-ı kamilden ışık alınır.
    Rızaya erene Rabbinden selam gelir.(Yasin-58)Selam; kurtuluş,selam; barış, selam, iç huzuru,selam; kendiyle barışık olmak demektir.Cennetin kapısındaki meleğin adı RIDVAN;Çok hoşnut,çok razı olmuş kimse anlamına gelir.O halde;Razı olan yaşar dünyada cenneti…
    Erimek için ateş,yağ çıkarmak için sıkmak gerek.Ateş;aşk,sıkmak;çiledir.Zeytini korumak için salamura şart sonra.Tuz yani,acı şeyler yani...Vahdet bilinci diri kalsın diye sürekli bela lazım desek çok mu ileri gideriz? Mevlevi dervişler ayrılırken birbirlerine:“Belân Bol Olsun Kardeşim” derlermiş.Vahdet yaşamını en üst düzeyde yaşayan Nebi-Rasüller en fazla belaya uğrayan kimseler olmuşlar.Yurtlarından sürülmüşler,savaşlar yapmışlar,hatta can vermişler o uğurda.Sonra Veliler çekmiş bu ıstırapları.
    Yanmışlar, kavrulmuşlar, erimiş benlikleri…Yananlar ve ıstırap çekenler çağlar ötesine ışık saçmışlar.
    Aşk deyince Mecnun’u, İnsan Sevgisi deyince Mevlana’yı konuşuyoruz asırlardır.Onlar benliklerini rafine ederek özü bulmuşlar.Rafine için ateşe,darbeye,bin bir işleme maruz kalmaya gönüllü razı olmuşlar.
    Kesretten vahdete geçişin doğası bu.Çile-Ateş-Istırap ve Bela.Onlar olmadan hakikati kavramak,işi tıkırında giderken Hakka ermek neredeyse hiç görülmüş değil!...Hasret,ayrılık,dert çoğaldıkça artarmış aşk ateşi.Ateş arttıkça pişer,yandıkça olgunlaşırmış insan.
    Veysel Karani yıllarca yanmış Rasül diye.Medine’ye gelmiş görememiş Onu.Görse dayanamazdı belki de.Ama ayrılık ateşi onu öyle bir noktaya getirmiş ki; Rasül, sahabesine:” Benden sonra Veysel size gelecek,duasını almaya bakınız!” buyurmuş. Hz.Ömer günlerce beklemiş Veysel’in gelişini…
    Yananlar,ayrılık çekenler ilham olmuş nesillere..İnsanlığın vazgeçilmez gıdası olmuş Evliyalar-Aşıklar Silsilesi…
    c-İncir;yeşilden kahverengiye dönüşür-Zeytin,yeşilden kahverengiye,kırmızıya,siyaha dönüşür:
    İncir yeşil olur dalında.Saklamak isteyince kurutursunuz,kahverengiye dönüşür.Varacağı boyut bellidir.
    İki rengin ötesine geçemez incir. İkilikten çıkamaz yani.
    Kesrette kalan ya tek düze bir yaşam sürer,yada ikilemler içinde zihinsel-bedensel bocalamalarla ömrünü yok yere hebâ eder.Stres,bunalım,isyandır ikilik.İslam literatüründe Şirktir adı.
    Zeytin önce yeşildir.Rızanın,Nübüvvet kemalatının rengidir yeşil. Rızaya ermek ilk aşama.Yeterli mi?..
    Değil! Ya ne lazım?!..Kırmızı lazım...Yanmak lazım kızarmak için...Gül de kan kırmızısı ya...Şehadetin rengi de kırmızı.Aşkın rengi de..İşte ondan lazım..Vahdete adım atan;bu aşamalar için yola çıkmış demektir...Önce Rızanın yeşili,sonra Aşkın kırmızısı,sonra da yangın sonrasının,hiçliğin Simsiyahlığı...
    Neyin rengi Siyah? Kabe'nin!..Siyah Velâyetin rengi.Vahdete erenin rengi.Belki de SIBĞATULLAH=ALLAH BOYASI siyah.Benlikten geçip,hiçlikte hepliği yaşayanların rengi.Siyah örtülü Kabe’nin Sarı sırmalı kuşağı var alnında.Zeytin yağı da saf sarı!..Bakara Suresinde Rabbimizin Yahudi zihniyetine sahip kişilerden kurban edilmesini istediği sığırın rengi de açık, parlak,görenlere sevinç veren bir sarı. (Bakara-69)
    Sarı Sığır; içimizde bizi durmadan yiyerek,tıkınarak semiren nefsimizden başkası mı ki?!..Yahudi zihniyeti;dünyaya dönük yaşamın sembolü.Dünyaya dönük yaşayanın,dünya dünya diye feryat eden nefsi boğazlaması o kadar zor ki!..O boğazlanmaksızın Vahdete ermek de mümkün değil.
    Aslında tamamen ölmesi de istenmiyor.Ölmesinden ziyade kontrol altına alınması emrediliyor.Islah edilmiş Nefis,Vahdeti yaşarken de lazım olacak.Ama ölçülü olmak kaydı ile.Kabe’nin siyahına nispetle sarı sırmalar ne kadarsa işte o kadar nefis yeter yaşamak için…
    ….
    İncir;kesret sembolü.İncir;ilk günahı,ilk düşüşü çağrıştırıyor.Zeytin;Vahdet sembolü.Varılacak bir hedefin timsali.İncir;tek düze-ikilemli bir yaşam.Zeytin;aşamalı bir eğitimin,tedrici gelişimin simgesi.
    ….
    Kesret;aşağı bir boyut ama o da Sünnetullah(Allah’ın Sistemi) gereği..Kesreti küçümsediğimiz, aşağıladığımız sanılmasın. Cenab-ı Hak İncire yemin etmekle tıpkı incirin yüzlerce çekirdeği içinde barındırıp BİRleştirmesi gibi kesret boyutunda vahdetin yaşanabileceğini de ima ediyor.
    Kesret önemsiz bir boyut olsa;dünya hayatı olmazdı.Dünya ve ahiret boyutlarının var olması da imtihan sırrının bir gereği(Mülk-3).Vahdet ne derece ideal ve ölçülü ise;Kesret de aynı,o derece mükemmel bir boyut.Hatta vahdete kesretten gidiliyorsa,İncir zeytinden öne alınıyorsa,çok çok mükemmel ve önemli bir boyut.Kesret boyutunda yaşamakta olduğunu fark eden insan,Vahdete yönelme arayışı içine girecek.Ama nerede aranacak vahdet?..Ötede dışarıda mı?..Yoksa içte,özde mi?.






  2. 2
    şaf_ak
    ...MüPteLaNıM...

    --->: Yemin Olsun Incire Zeytine!


    Reklam


    harika bi yazı bu kadar güzel anlatılabilirdi.Allah razı olsun...

  3. 3
    poyrazgülü
    şehadete meftun
    Allah ım razı olsun çok güzel paylaşım

  4. 4
    Misafir
    Selâmün Aleyküm. Güzel bir çalışma ancak yanlış tespit. Öncelikle kurana baktığınızda yapılan yeminler birbiri ile bağlantılı olan şeylerden olusur. Soyle ki: Yemin olsun Aya ve yildizlara gibi, birbiri ile alakasız hiçbir yemin yoktur. Yani yemin olsun aya ve zeytine gibi alakasız objeler bir arada kullanilmaz. O ayeti tamamina baktimizda devaminda tur ve sina dağı ve emin beldeye diye devam eden bir yemin görüyoruz. Tin ve zeytun ismi de Hz isa zamaninda kutsal sayılan vadi isimleridir. Günümüzde yanlış meal sonucu zeytin ve incir olarak lanse edilmiştir. Saygılar.

  5. 5
    mum
    Administrator
    İNCİRE VE ZEYTİNE YEMİN OLSUN


    Ayetlerin Tefsiri


    Bu bir yemindir. Yani, incir'e ve zeytin'e yemin ederim. Yüce Allah, bereketli oldukları ve çok yararları bulunduğu için bunlara ye*min etti. İbn Abbâs şöyle der: Bu, yediğiniz incir ve sıkıp yağ çıkardığınız zeytininizdir. İkrime'de şöyle der: "Yüce Allah incir ve zeytinin bittiği yerlere yemin etti. Çünkü incir Dımaşk'ta, Zeytin de Beyt-i Makdis'te çok olur" Bu mânâ daha açıktır. Yüce Allah'ın, mekan isimlerini yani Tûr Dağı ve Emin Belde'yi bunların üzerine atfetmesi bunu göstermektedir. Böylece bu yemin, Allah'ın, vahy ve semavî emirlerle şereflendirdiği mukaddes yer*lere yapılmış bir yemin olur.
    Safvetuttefasir

  6. 6
    Misafir
    Allah razı olzun çok güzel bir açıklama olmuşdu.

  7. 7
    Misafir
    Guzel bir yazi olmus emeginize saglik.Bana gore Allah incir ve zeytine (meyve olarak) yemin etmesinin sebebi ; Kurani kerim tum zamanlara gonderilmis oldugundan insanlik tarihinin her evresinde gorulen ve bilinen varliklara tartismasiz kabul edilen durumlara insanlar olceginde net algilansin diye yemin etmistir.bu direk algilanan sebebi olabilir.hem aci olani hem tatli olani yaratarak her ikisinden de fayda saglamasi Allahin insanlara hayir ve serri vermesinde de aslinda fayda olacagini ve ikisine de incir ve zeytine sukrettihimiz gibi sukur etmemiz gerektigini diger manevi anlami olabilir.tamamen kendi fikirlerimdir.

  8. 8
    Misafir
    burada bahsedilen zeytin ve incir zeytin ve inciriyle meshur beldelere gönderilmis peygamberler ithafen soylenmistir.

    1- İncire ve zeytine(1) andolsun,
    2- Sina(2) dağına,
    3- Ve şu emin beldeye (güvenilir şehre) .

    1 ve 2 ayetten sonra 3.olarakta bu emin beldeye demek istiyor..
    ve buradaki andolsun diye ithaf edilen peygamberler isa musa ve hz muhammed"dir-

  9. 9
    Misafir
    Mevlam bu iki meyve üzerine yemin ediyrsa tabi ki bir hikmeti vardır..Ona şüphemiz olamaz..Ancak açıklamalarınıza bakarsak zeytin tek çekirdekli incir çok çekirdekli vs vs..o zaman karpuz kavun çok çekirdekli kaysı erik tek çekirdekli kaysı da önce yeşil sonra sarı ve kurutulunca siyaha dönüşür.bunun gibi birçok meyveyi örnek gösterebiliriz..kısacası pek tatmin olamadım..saygılarımla

  10. 10
    Misafir
    Uydurun uydurun bıktık bu masallardan hurafelerden bilimsel bir açıklama yapacak aklı basında kimse yokmuş her atmış bende atayım Arap toplumunun anlayacağı nedir zeytin hurma incir deve tur dağı herhalde avakado pelikan ant dağları portakal diyecek değil ya

  11. 11
    Misafir
    Yaşlılık nedenlerini azaltmayı amaçlayan bir kaç Japon bilim adamı 7 zeytin 1 incir formülünü keşfeder ve bunun Kuran’ı Kerim’de yazıldığını fark ettiklerinde çok şaşırırlar. Kuran da 7 ayette zeytin 1 ayette incir gectigini gorurler. Ama arkadasimdan biliyorum 21 gun her sabah ac karnina bunu denemisti ve sindirim sistemi rahatsizligi kalmamisti.

  12. 12
    Misafir

    Reklam


    İslam'ı daha iyi anlamanız için sizlere;Dr Zakir Naik,Cay House,hayalhanem,mektebi suffa,sözler köşkü gibi YouTube kanallarina bakmanizi öneririm. Allah hepimize hidayet versin...

+ Yorum Gönder

allah neden incir ve zeytine yemin ediyor

zeytin ve incir ayeti

zeytin incir kuran

kuranda incir

incir ve zeytin ayeti

incire ve zeytine andolsun

zeytin ve incirin kurandaki yeri