Konusunu Oylayın.: Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgi

5 üzerinden 4.71 | Toplam : 28 kişi
Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgi
  1. 08.Ocak.2013, 20:26
    1
    Misafir

    Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgi






    Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgi Mumsema Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgiler paylaşabilir misiniz ?


  2. 08.Ocak.2013, 20:26
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



  3. 09.Ocak.2013, 01:51
    2
    Muhasibi
    Editör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 22.Ağustos.2007
    Üye No: 12
    Mesaj Sayısı: 15,811
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 160
    Bulunduğu yer: Gönlümün Mürekkep Lekeleri'de Fikir İşçisi

    Cevap: Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgi




    4. Mutezile Mezhebi:
    Hasan-i Basrî’nin talebelerinden Vâsıl b. Ata’nın ders halkasından ayrılarak ayrı bir ekol oluşturmaya başlaması üzerine Hasan-i Basri (ra) “İ’tezele annâ Vasıl” demiş, bunun üzerine kurduğu ekole “Mutezile” denilmiştir. Emeviler döneminde gelişmiştir. Mutezile mezhebinin doğmasına sebep Kaderiye mezhebinin kaderi inkâr etmesidir. Kaderiye Allah’ın şerri yaratmayacağı düşüncesinden yola çıkarak şerri insanın yaptığına inanmaktadırlar. Bu sebeple de amellerin takdir edilmediğini düşünürler.

    Mutezile birçok yönü ile kaderiyeye benzemekle beraber ayrıldıkları hususlar da vardır. Ancak Mutezilenin “Usul-i Hamse” dedikleri temel görüşleri şunlardır:

    1. Tevhit: Allah’ın sıfatlarının varlığını kabul etmek Tevhit ilkesine zıttır. Sıfatları kabul etmek ise kadim olanların çokluğunu iktiza eder. Buna “Taaddüd-ü Kudem┠adı verilir. Ehl-i Sünnet ise bu meseleyi “Allah’ın sıfatları onun ne aynıdır, ne de gayrıdır” diyerek çözüme kavuşturmuştur.

    2. Adalet: Allah adildir, kullarına zulmetmez. Bu sebeple insan hürdür ve hür olduğu için iradesi ve kudreti ile kendi fiillerinin yaratıcısıdır. “Kul için hayırlı olanı yaratmak da Allah’a da vaciptir” diyerek Allah’ın iradesini nefyetmişlerdir. Böylece kader inkâr edilmiş olmaktadır.

    3. Va’d ve Vaîd:
    Kişi mü’min ve itaatkâr olarak vefat eder ahirete giderse mükâfatı, günahkâr ve kâfir olarak ölürse cezayı hak eder. Mutezile ameli imandan bir cüz sayarak amelde eksiği olanı imansız saymıştır.

    4. Emr-i bil-maruf ve Nehy-i ani’l-Münker:
    Bu bütün Müslümanlara farzdır. İslam’ın davetinin yayılması da buna bağlıdır demiştir. Söz ve fiille bunun ifasını şart görmüşlerdir. Ne var ki Müslüman olmayana yumuşak davranan Mutezile mütefekkirleri, Müslümanlara ise günah işlemeleri sebebiyle çok katı ve sert davranmışlardır.

    5. El Menzile-Beyne’l-Menzile: Ameli imanın bir cüz’ü sayan Mutezile büyük günah işleyip ölün mü’mini imandan çıkarır, ama küfre de sokmaz. İman ile küfür arasında bırakır. Tövbe etmeden öleni de kâfir sayar.
    Bütün bunlarla beraber Hicri 2. Asırda ortaya çıkan Mutezile İslam düşünce sisteminin yayılmasından ve İslam Felsefesinin oluşmasında büyük rolü ve katkısı olmuştur. Ayrıca Ehl-i hak olan Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat mezhebinin teşekkülüne de sebep olmuştur. Mutezile’nin fikirlerine cevap vermek amacı ile çalışan Selefiye devamı olan İslam muhakkikleri de Ehl-i Sünnet kelamının oluşmasını sağlamıştır.

    5. Mürcie Mezhebi:
    “Ümit verenler” anlamına gelen Mürcie mezhebi Kaderiye ve Mutezileden sonra onların fikirlerine tepki olarak doğmuştur. Bunlar günah işleyen mü’minlere ümit vereceğiz diye ifrat ederek “Kâfire sevabı fayda vermediği gibi, mü’mine de günahı zarar vermez” demiştir.


  4. 09.Ocak.2013, 01:51
    2
    Editör



    4. Mutezile Mezhebi:
    Hasan-i Basrî’nin talebelerinden Vâsıl b. Ata’nın ders halkasından ayrılarak ayrı bir ekol oluşturmaya başlaması üzerine Hasan-i Basri (ra) “İ’tezele annâ Vasıl” demiş, bunun üzerine kurduğu ekole “Mutezile” denilmiştir. Emeviler döneminde gelişmiştir. Mutezile mezhebinin doğmasına sebep Kaderiye mezhebinin kaderi inkâr etmesidir. Kaderiye Allah’ın şerri yaratmayacağı düşüncesinden yola çıkarak şerri insanın yaptığına inanmaktadırlar. Bu sebeple de amellerin takdir edilmediğini düşünürler.

    Mutezile birçok yönü ile kaderiyeye benzemekle beraber ayrıldıkları hususlar da vardır. Ancak Mutezilenin “Usul-i Hamse” dedikleri temel görüşleri şunlardır:

    1. Tevhit: Allah’ın sıfatlarının varlığını kabul etmek Tevhit ilkesine zıttır. Sıfatları kabul etmek ise kadim olanların çokluğunu iktiza eder. Buna “Taaddüd-ü Kudem┠adı verilir. Ehl-i Sünnet ise bu meseleyi “Allah’ın sıfatları onun ne aynıdır, ne de gayrıdır” diyerek çözüme kavuşturmuştur.

    2. Adalet: Allah adildir, kullarına zulmetmez. Bu sebeple insan hürdür ve hür olduğu için iradesi ve kudreti ile kendi fiillerinin yaratıcısıdır. “Kul için hayırlı olanı yaratmak da Allah’a da vaciptir” diyerek Allah’ın iradesini nefyetmişlerdir. Böylece kader inkâr edilmiş olmaktadır.

    3. Va’d ve Vaîd:
    Kişi mü’min ve itaatkâr olarak vefat eder ahirete giderse mükâfatı, günahkâr ve kâfir olarak ölürse cezayı hak eder. Mutezile ameli imandan bir cüz sayarak amelde eksiği olanı imansız saymıştır.

    4. Emr-i bil-maruf ve Nehy-i ani’l-Münker:
    Bu bütün Müslümanlara farzdır. İslam’ın davetinin yayılması da buna bağlıdır demiştir. Söz ve fiille bunun ifasını şart görmüşlerdir. Ne var ki Müslüman olmayana yumuşak davranan Mutezile mütefekkirleri, Müslümanlara ise günah işlemeleri sebebiyle çok katı ve sert davranmışlardır.

    5. El Menzile-Beyne’l-Menzile: Ameli imanın bir cüz’ü sayan Mutezile büyük günah işleyip ölün mü’mini imandan çıkarır, ama küfre de sokmaz. İman ile küfür arasında bırakır. Tövbe etmeden öleni de kâfir sayar.
    Bütün bunlarla beraber Hicri 2. Asırda ortaya çıkan Mutezile İslam düşünce sisteminin yayılmasından ve İslam Felsefesinin oluşmasında büyük rolü ve katkısı olmuştur. Ayrıca Ehl-i hak olan Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat mezhebinin teşekkülüne de sebep olmuştur. Mutezile’nin fikirlerine cevap vermek amacı ile çalışan Selefiye devamı olan İslam muhakkikleri de Ehl-i Sünnet kelamının oluşmasını sağlamıştır.

    5. Mürcie Mezhebi:
    “Ümit verenler” anlamına gelen Mürcie mezhebi Kaderiye ve Mutezileden sonra onların fikirlerine tepki olarak doğmuştur. Bunlar günah işleyen mü’minlere ümit vereceğiz diye ifrat ederek “Kâfire sevabı fayda vermediği gibi, mü’mine de günahı zarar vermez” demiştir.


  5. 04.Şubat.2015, 19:14
    3
    Misafir

    Cevap: Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgi

    GÜZEL olmus işimizede yaradı Allah razı olsun yazanlaradan...


  6. 04.Şubat.2015, 19:14
    3
    akaya - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    akaya
    Misafir
    GÜZEL olmus işimizede yaradı Allah razı olsun yazanlaradan...


  7. 07.Kasım.2015, 17:21
    4
    Misafir

    Cevap: Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgi

    Cok aciklayici ,yazanin eline bilgisine saglik


  8. 07.Kasım.2015, 17:21
    4
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Cok aciklayici ,yazanin eline bilgisine saglik


  9. 09.Kasım.2015, 07:03
    5
    Misafir

    Cevap: Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgi

    Allah razı olsun emeği geçenlerden


  10. 09.Kasım.2015, 07:03
    5
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Allah razı olsun emeği geçenlerden


  11. 21.Kasım.2015, 18:04
    6
    Misafir

    Cevap: Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgi

    Çok kuru olmuş mutezilenin Basra ve Bağdat ekolünden bahsetmemişsiniz. Çok sade yalın ve kuru ayrıca basit


  12. 21.Kasım.2015, 18:04
    6
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Çok kuru olmuş mutezilenin Basra ve Bağdat ekolünden bahsetmemişsiniz. Çok sade yalın ve kuru ayrıca basit


  13. 01.Aralık.2015, 18:31
    7
    Misafir

    Cevap: Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgi

    Mutezile mezhebinden olanların sonu cehennemdir. Çunkü Mutezile amentuyu inkar eder. Ve kadere inanmaz. Ehli Sunnet degildir.


  14. 01.Aralık.2015, 18:31
    7
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Mutezile mezhebinden olanların sonu cehennemdir. Çunkü Mutezile amentuyu inkar eder. Ve kadere inanmaz. Ehli Sunnet degildir.


  15. 16.Mart.2016, 21:49
    8
    Misafir

    Cevap: Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgi

    Bence çok güzel olmuş emegi gecenlerin ellerine sağlık...


  16. 16.Mart.2016, 21:49
    8
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Bence çok güzel olmuş emegi gecenlerin ellerine sağlık...


  17. 26.Nisan.2016, 18:37
    9
    Misafir

    Cevap: Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgi

    Ya mutezile mezhebinin sadece anlamı nedir?


  18. 26.Nisan.2016, 18:37
    9
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Ya mutezile mezhebinin sadece anlamı nedir?


  19. 29.Nisan.2016, 00:19
    10
    arifselim
    Yönetici

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 04.Nisan.2007
    Üye No: 211
    Mesaj Sayısı: 23,302
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10

    Cevap: Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgi

    - Mutezile kelimesinin anlamı, 'ayrılanlar ve bir tarafa çekilenler' manasındadır.
    - Mu'tezile mezhebinden olan kişiye Mu'tezili denir.


  20. 29.Nisan.2016, 00:19
    10
    Yönetici
    - Mutezile kelimesinin anlamı, 'ayrılanlar ve bir tarafa çekilenler' manasındadır.
    - Mu'tezile mezhebinden olan kişiye Mu'tezili denir.


  21. 28.Mayıs.2016, 17:42
    11
    Misafir

    Cevap: Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgi

    Cehennem şirk koşanlar için kesindir. Gerisini Rabbimiz bilir ancak.


  22. 28.Mayıs.2016, 17:42
    11
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Cehennem şirk koşanlar için kesindir. Gerisini Rabbimiz bilir ancak.





+ Yorum Gönder