Konusunu Oylayın.: Meshler ve Sargı Üzerine Meshetmek Hakkında Bilgi Verirmisiniz?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Meshler ve Sargı Üzerine Meshetmek Hakkında Bilgi Verirmisiniz?
  1. 29.Kasım.2011, 17:23
    1
    Misafir

    Meshler ve Sargı Üzerine Meshetmek Hakkında Bilgi Verirmisiniz?






    Meshler ve Sargı Üzerine Meshetmek Hakkında Bilgi Verirmisiniz? Mumsema Meshler ve Sargı Üzerine Meshetmek Hakkında Bilgi Verirmisiniz?


  2. 29.Kasım.2011, 17:23
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



  3. 29.Kasım.2011, 18:10
    2
    Ecrinim
    Hüvel Baki..

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 15.Aralık.2009
    Üye No: 69122
    Mesaj Sayısı: 8,422
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 141
    Bulunduğu yer: Akdeniz

    Cevap: Meshler ve Sargı Üzerine Meshetmek Hakkında Bilgi Verirmisiniz?




    1- soru: abdestte
    ayakları yıkamanın (yerine geçecek) bir bedel var mıdır?


    cevap: evet (vardır). kuvvetli (ve)
    sahih birçok hadislerle[1],
    mestler üzerine meshetmenin ayakları yıkamanın bedeli (olup yerine geçtiği)
    sabit olmuştur.

    2- soru: (mestler
    üzerine) meshetmenin şartı var mıdır?



    cevap: evet (vardır). (mestler
    üzerine meshetmenin) caiz olmasının şartı, tahâret üzere (yani abdestli iken)
    giymiş olmalıdır.






    3 - soru: meshetme
    (müddeti hakkında belirli) bir zaman var mıdır?



    cevap: mestleri tahâret üzere
    (abdestli iken) giyer, sonra da abdestini bozarsa, mukim ise, (abdestini
    bozduğu andan itibaren) bir gün bir gece, seferi (yolcu) ise, üç gün üç gece
    (mestleri üzerine) mesheder. bu müddet içerisinde her ne zaman abdest alsa,
    hazarda da olsa seferde de olsa mestler üzerine mesheder.






    4- soru:
    bir gün bir gecenin veya üç gün üç gecenin başlangıcı, (mestlerin)
    giyildiği andan itibaren midir? yoksa abdestin bozulduğu (andan itibaren
    midir)?



    cevap:
    bu müddetin başlangıcı, (mestler) tahâret üzere (abdestli iken) giyildikten
    sonra, abdestin bozulduğu andan itibarendir. örneğin; (bir kimse) zevalden
    (öğleden) sonra kâmil bir abdest alıp mestleri de abdestli iken giyer, akşam
    vakti de abdestini bozarsa, eğer mukim ise, ertesi günün akşam vaktine kadar
    (mestler) üzerine meshetmesi o (kimseye) caiz olur. yolcunun mesih (müddetini
    de) artık bunun üzerine kıyas et.






    5- soru: kendisine gusül farz olan kimse için mestler üzerine
    meshetmek caiz midir?



    cevap: (böyle bir kimsenin) mestlerinin
    üzerine meshetmesi caiz olmayıp, bilakis bütün bedeniyle birlikte ayaklarını da
    yıkaması ona farzdır.






    6 - soru: şayet mestte yırtık varsa, (bu mestin) üzerine
    meshetmek caiz midir?



    cevap:
    eğer yırtık, ayak parmaklarından en küçük üç parmak ortaya çıkacak
    (gözükecek) kadar büyük ise, (bu mestin) üzerine meshetmek caiz olmaz. eğer
    (yırtık) bu (miktardan) daha küçük ise (meste) meshetmek caiz olur.






    7 - soru: (yukarıda zikredilen) büyük yırtıktaki miktar mestin
    bir tekine (bakarak mı hesaplanır)?
    yoksa mestin çiftine (bakarak mı hesaplanır)?



    cevap:
    (yırtıklar hesaplanırken) mestin bir tekindeki yırtıklar toplanır, çiftindeki
    yırtıklar (toplanmaz). demek istiyorum ki; eğer mestin çiftinde ki yırtıkların
    toplamı, ayak parmaklarının üçte biri kadar ise, (mestlere) meshetmek caiz
    olur. eğer bu miktar, (mestlerin) her bir tekinde veya sadece birinde var ise
    (o takdirde mestlerin) üzerine meshetmek caiz olmaz.






    8- soru: mestlerin üzerine nasıl
    mesheder?



    cevap: mestlerin üzerine
    parmaklarıyla hat şeklinde mesheder, (şöyle ki); ellerinin parmaklarını suyla
    ıslatır, sonra (parmaklarının) tamamını[2]
    (ayrık halde, mestlerin üzerine) koyar, sonra böylece ayak parmaklarından
    (başlayarak) bacağa doğru parmaklarını
    sürüp (çeker). mestin her bir tekine, bir el’deki parmakların üçte biri
    miktarınca meshedilmesi gerekir.









    9- soru: meshi hangi şeyler bozar?


    cevap: abdesti bozan (şeyler meshi)
    de bozar. aynı şekilde, mesti çıkarmak ve (mesih) müddetinin bitmesi de (meshi)
    bozar.






    10- soru: şayet müddet biterse veya
    mestlerden tekini veya çiftini çıkarırsa abdesti bozan şeylerden de bir (durum)
    bulunmaz ise ne yapar?



    cevap: bu iki surette sadece ayaklarını yıkar ve namazı
    kılar. abdestin geri kalan kısmını tekrarlaması gerekmez.






    11 - soru: mukim’in bir gün bir gece,
    yolcunun ise üç gün üç gece meshedeceğini zikrettiniz. o halde, seferi iken
    mukim olan veya mukim iken seferi olan kimse hakkında ne dersiniz?



    cevap: meshetmeye seferi iken
    başlayıp sonra mukim olan kimse, şayet bir gün bir gece veya daha fazla
    meshetmiş ise mestlerini çıkarması gerekir. eğer (bir gün bir geceden) az
    (meshetmiş) ise, bir gün bir gecelik mesih müddetini tamamlar.



    meshetmeye
    mukim iken başlayıp, bir gün bir geceyi tamamlamadan önce de seferi olan kimse
    ise, üç gün üç gecenin tamamında mesheder.






    12- soru: mestin üzerine çizme
    giyen kimsenin, (çizmenin) üzerine meshetmesi caiz midir? (bu konu da) ne
    dersiniz?



    cevap: (çizmeleri) abdestini
    bozmadan önce giymiş ise, evet, üzerine meshetmesi caizdir.






    13-soru: çoraplar üzerine meshetmenin
    hükmü nedir?



    cevap: ebû hanife (rh.a)’e
    göre, (çoraplar), altı ve üstü deri kaplanmış[3] veya yalnız altı deri ile
    kaplı[4] ise (üzerine meshetmek
    caizdir), eğer (çoraplar böyle değil iseler) üzerlerine meshetmek caiz
    değildir.



    ebû yusuf ve muhammed
    (rh.aleyhima) ise, “eğer (çoraplar), içine su almayacak (suyu ayağa
    ulaştırmayacak) kadar kalın olurlarsa üzerlerine meshetmek caizdir”
    demişlerdir.







    14- soru: mest olmayan (şeylerin) üzerine meshetme hakkında ne
    dersiniz?



    cevap: tedavi için, yaranın veya kırık uzvun üzerine
    bağlanan bandaj[5]
    üzerine meshetmek caizdir. aynı şekilde, kol ve bacak[6]
    gibi kırık uzvun üzerine bağlanarak kırık sarmada kullanılan tahtaların, (alçı
    ve sargıların) üzerine (meshetmek de caizdir).



  4. 29.Kasım.2011, 18:10
    2
    Hüvel Baki..



    1- soru: abdestte
    ayakları yıkamanın (yerine geçecek) bir bedel var mıdır?


    cevap: evet (vardır). kuvvetli (ve)
    sahih birçok hadislerle[1],
    mestler üzerine meshetmenin ayakları yıkamanın bedeli (olup yerine geçtiği)
    sabit olmuştur.

    2- soru: (mestler
    üzerine) meshetmenin şartı var mıdır?



    cevap: evet (vardır). (mestler
    üzerine meshetmenin) caiz olmasının şartı, tahâret üzere (yani abdestli iken)
    giymiş olmalıdır.






    3 - soru: meshetme
    (müddeti hakkında belirli) bir zaman var mıdır?



    cevap: mestleri tahâret üzere
    (abdestli iken) giyer, sonra da abdestini bozarsa, mukim ise, (abdestini
    bozduğu andan itibaren) bir gün bir gece, seferi (yolcu) ise, üç gün üç gece
    (mestleri üzerine) mesheder. bu müddet içerisinde her ne zaman abdest alsa,
    hazarda da olsa seferde de olsa mestler üzerine mesheder.






    4- soru:
    bir gün bir gecenin veya üç gün üç gecenin başlangıcı, (mestlerin)
    giyildiği andan itibaren midir? yoksa abdestin bozulduğu (andan itibaren
    midir)?



    cevap:
    bu müddetin başlangıcı, (mestler) tahâret üzere (abdestli iken) giyildikten
    sonra, abdestin bozulduğu andan itibarendir. örneğin; (bir kimse) zevalden
    (öğleden) sonra kâmil bir abdest alıp mestleri de abdestli iken giyer, akşam
    vakti de abdestini bozarsa, eğer mukim ise, ertesi günün akşam vaktine kadar
    (mestler) üzerine meshetmesi o (kimseye) caiz olur. yolcunun mesih (müddetini
    de) artık bunun üzerine kıyas et.






    5- soru: kendisine gusül farz olan kimse için mestler üzerine
    meshetmek caiz midir?



    cevap: (böyle bir kimsenin) mestlerinin
    üzerine meshetmesi caiz olmayıp, bilakis bütün bedeniyle birlikte ayaklarını da
    yıkaması ona farzdır.






    6 - soru: şayet mestte yırtık varsa, (bu mestin) üzerine
    meshetmek caiz midir?



    cevap:
    eğer yırtık, ayak parmaklarından en küçük üç parmak ortaya çıkacak
    (gözükecek) kadar büyük ise, (bu mestin) üzerine meshetmek caiz olmaz. eğer
    (yırtık) bu (miktardan) daha küçük ise (meste) meshetmek caiz olur.






    7 - soru: (yukarıda zikredilen) büyük yırtıktaki miktar mestin
    bir tekine (bakarak mı hesaplanır)?
    yoksa mestin çiftine (bakarak mı hesaplanır)?



    cevap:
    (yırtıklar hesaplanırken) mestin bir tekindeki yırtıklar toplanır, çiftindeki
    yırtıklar (toplanmaz). demek istiyorum ki; eğer mestin çiftinde ki yırtıkların
    toplamı, ayak parmaklarının üçte biri kadar ise, (mestlere) meshetmek caiz
    olur. eğer bu miktar, (mestlerin) her bir tekinde veya sadece birinde var ise
    (o takdirde mestlerin) üzerine meshetmek caiz olmaz.






    8- soru: mestlerin üzerine nasıl
    mesheder?



    cevap: mestlerin üzerine
    parmaklarıyla hat şeklinde mesheder, (şöyle ki); ellerinin parmaklarını suyla
    ıslatır, sonra (parmaklarının) tamamını[2]
    (ayrık halde, mestlerin üzerine) koyar, sonra böylece ayak parmaklarından
    (başlayarak) bacağa doğru parmaklarını
    sürüp (çeker). mestin her bir tekine, bir el’deki parmakların üçte biri
    miktarınca meshedilmesi gerekir.









    9- soru: meshi hangi şeyler bozar?


    cevap: abdesti bozan (şeyler meshi)
    de bozar. aynı şekilde, mesti çıkarmak ve (mesih) müddetinin bitmesi de (meshi)
    bozar.






    10- soru: şayet müddet biterse veya
    mestlerden tekini veya çiftini çıkarırsa abdesti bozan şeylerden de bir (durum)
    bulunmaz ise ne yapar?



    cevap: bu iki surette sadece ayaklarını yıkar ve namazı
    kılar. abdestin geri kalan kısmını tekrarlaması gerekmez.






    11 - soru: mukim’in bir gün bir gece,
    yolcunun ise üç gün üç gece meshedeceğini zikrettiniz. o halde, seferi iken
    mukim olan veya mukim iken seferi olan kimse hakkında ne dersiniz?



    cevap: meshetmeye seferi iken
    başlayıp sonra mukim olan kimse, şayet bir gün bir gece veya daha fazla
    meshetmiş ise mestlerini çıkarması gerekir. eğer (bir gün bir geceden) az
    (meshetmiş) ise, bir gün bir gecelik mesih müddetini tamamlar.



    meshetmeye
    mukim iken başlayıp, bir gün bir geceyi tamamlamadan önce de seferi olan kimse
    ise, üç gün üç gecenin tamamında mesheder.






    12- soru: mestin üzerine çizme
    giyen kimsenin, (çizmenin) üzerine meshetmesi caiz midir? (bu konu da) ne
    dersiniz?



    cevap: (çizmeleri) abdestini
    bozmadan önce giymiş ise, evet, üzerine meshetmesi caizdir.






    13-soru: çoraplar üzerine meshetmenin
    hükmü nedir?



    cevap: ebû hanife (rh.a)’e
    göre, (çoraplar), altı ve üstü deri kaplanmış[3] veya yalnız altı deri ile
    kaplı[4] ise (üzerine meshetmek
    caizdir), eğer (çoraplar böyle değil iseler) üzerlerine meshetmek caiz
    değildir.



    ebû yusuf ve muhammed
    (rh.aleyhima) ise, “eğer (çoraplar), içine su almayacak (suyu ayağa
    ulaştırmayacak) kadar kalın olurlarsa üzerlerine meshetmek caizdir”
    demişlerdir.







    14- soru: mest olmayan (şeylerin) üzerine meshetme hakkında ne
    dersiniz?



    cevap: tedavi için, yaranın veya kırık uzvun üzerine
    bağlanan bandaj[5]
    üzerine meshetmek caizdir. aynı şekilde, kol ve bacak[6]
    gibi kırık uzvun üzerine bağlanarak kırık sarmada kullanılan tahtaların, (alçı
    ve sargıların) üzerine (meshetmek de caizdir).






+ Yorum Gönder