Konusunu Oylayın.: Kuyuların Temizliği hakında Bilgi Verirmisiniz?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Kuyuların Temizliği hakında Bilgi Verirmisiniz?
  1. 29.Kasım.2011, 17:20
    1
    Misafir

    Kuyuların Temizliği hakında Bilgi Verirmisiniz?






    Kuyuların Temizliği hakında Bilgi Verirmisiniz? Mumsema Kuyuların Temizliği nasıl yapılmaktadır ? Kuyuların Temizliği hakkında Bilgi Verir misiniz?


  2. 29.Kasım.2011, 17:20
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



  3. 29.Kasım.2011, 18:40
    2
    Ecrinim
    Hüvel Baki..

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 15.Aralık.2009
    Üye No: 69122
    Mesaj Sayısı: 8,422
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 141
    Bulunduğu yer: Akdeniz

    Cevap: Kuyuların Temizliği hakında Bilgi Verirmisiniz?




    27- soru: kuyu suyunun temiz olduğunu zikrettiniz. fakat içine necaset düşmesi mümkündür. bu durumda onu temizlemenin yolu nedir?
    27- cevap:
    1- kuyuya necaset düşse veya içinde insan, köpek, davar ve irilikte (bunların) emsali (canlılar) ölse, (kuyudaki) bütün su çekilir ve böylelikte temizlenmiş olur.
    2- İçinde güvercin, tavuk, kedi ve emsalleri (canlılar) ölürse, (kuyudan) kırk kova (su) çekilmesi vacip, altmış kova çekilmesi ise müstehaptır.
    3- İçinde fare, serçe ve emsalleri (canlılar) ölürse, (kuyudan) yirmi kova (su) çekilmesi vacip, otuz kova çekilmesi ise müstehaptır.
    4- (yukarıda anlatılan) bu durum, ölü olan hayvan şişmediği ve dağılmadığı zaman (geçerlidir). şayet şişer veya dağılırsa, hayvan ister küçük olsun ister büyük olsun (kuyudaki) bütün su çekilir.

    28- soru: kuyudan suyu çıkarmada hangi kova itibara alınır?
    28- cevap: bu hususta itibara alınan (ölçü), kuyularda kullanılan orta (büyüklükte ki bir) kovadır.
    29- soru: şayet (kuyunun suyunun boşaltıldığı) kova büyük ise, o takdirde nasıl hesaplanır?
    29- cevap: böyle bir durumda kovanın büyüklüğüne bakılır. (mesela bu kova), orta (büyüklükteki bir kovanın ölçüsüyle) on kova (suyu) içine alacak (büyüklükte) ve (kuyuda da) fare ve benzeri bir (hayvan) ölmüş ise o zaman iki veya üç kova (su) çekilmesi yeterli olur. aynı şekilde güvercin ve benzeri (bir hayvan) öldüğü zaman (çekilecek) kırk kova da böyle hesaplanır.
    bir fayda: (kuyuda ki) bütün suyun çekilmesinden murad; kovanın yarısını dahi dolduramayacak kadar suyun (kesilip) bitmesidir.
    30- soru: şayet kuyunun suyu kaynar (bir su) ise ve kovalarla çekildikçe suyu bitmeyip alttan (kaynayıp) çoğalıyorsa, bu durumda o kuyu nasıl temizlenir?
    30- cevap: kuyuda bulunan su, takdir (ve tahmin edilerek bu miktar) çekildiği zaman (kuyu) temiz olmuş olur. bu hususta adaletli ve su mevzuunda bilirkişi olan iki adamın sözü alınıp (ona göre amel edilir).
    ebû hanife’nin ashabından muhammed b. hasan (rh.aleyhima)‘dan rivayet edildiğine göre ise; (böyle bir durumda) iki yüz kova ile üç yüz kova kadar su çekilir[1].
    bir fayda: kuyudaki suyun bazı hallerde hepsi, bazı suretlerde de bir kısmı çekilerek (kuyunun) temizliğine hükmedilir ise, bu (hüküm ile) kova, ip, suyu çeken kişinin eli, kuyunun duvarı ve toprağı da temiz olmuş olur ve bunlardan herhangi birini (ayrıca) yıkamak gerekmez.
    bir fayda: kuyudan suyun çekilmeye (başlanmasına) itibar, (kuyudaki) necasetin çıkarılmasından sonradır. (kuyuda) necaset duruyorken içindeki bütün (su çıkarılsa da) yine de (kuyu) temiz olmuş olmaz.
    31- soru: şayet kuyuda ölü bir fare bulunmuş, (kuyuya) ne zaman düştüğü de bilinmiyor ve bununla beraber namaz kılanlar o (kuyunun) suyu ile abdest almış, elbiselerini, kaplarını ve diğer şeylerini yıkamış iseler, bu durumda onların (ne yapması) gerekir?
    31- cevap: eğer (ölmüş olan) bu fare dağılmamış ve şişmemiş ise, (bu kuyunun suyu ile abdest alıp namaz kılan) kimseler bir gün- bir gecelik namazlarını iade ederler ve (bu kuyunun) suyunun değdiği her şeyi de yıkarlar. eğer (ölmüş olan bu fare) şişmiş ve dağılmış ise, ebû hanife (rh.a)’in görüşüne göre, üç gün-üç gecelik namazlarını iade ederler. ebû yusuf ve muhammed (rh. aleyhima)’ya göre ise , (farenin) ne zaman düştüğünü anlayana kadar üzerlerine bir şeyin iadesi gerekmez. (ebû yusuf ve muhammed’in) görüşü daha kolay, ebû hanife (rh.a)’in görüşü ise daha ihtiyatlıdır.

    [1] “ed-dürrü’l muhtâr” da şöyle denilmiştir: (İmam) muhammed’den rivayet edilen bu (görüş) daha kolay, adaletli olan iki adamın sözünün alınması (görüşü) ise daha ihtiyatlıdır. İbn-i âbidîn ise (devamla) şöyle demiştir: metinde geçen; “adaletli olan iki adamın sözünün alınması (görüşü)”, ihtilaftan kurtulmak ve (bizlere nakledilen) nas’lara muvafakatı sebebiyle daha ihtiyatlıdır.
    “el-hidâye” sahibi ise kaynar (suyu olan) kuyudaki suyun miktarını bilme hususunda ebû yusuf (rh.a)’ten iki yol zikretmiştir. 1- (kuyudaki) suyun eni, boyu ve derinliği kadar bir çukur kazılır, (sonra kuyudaki) su çekilir ve o çukura doldurulur. (çukur) dolunca da kuyunun temizliğine hükmedilir. 2- kuyuya kuru bir sopa veya ip gibi (bir şey) salınır, suyun ulaştığı nokta işaretlenir ve (kuyudan) mesela yirmi kova çekilir. sonra (tekrar) sopa (kuyuya) salınır ve suyun ne kadar eksildiğine bakılır. (sopanın üzerinde belirlenen bu iki işaret arasındaki) her mesafe için yirmi kova çekilir ve sonra her defasında (sopanın tamamı bitinceye kadar) böyle (hesaplanıp yapılır).



  4. 29.Kasım.2011, 18:40
    2
    Hüvel Baki..



    27- soru: kuyu suyunun temiz olduğunu zikrettiniz. fakat içine necaset düşmesi mümkündür. bu durumda onu temizlemenin yolu nedir?
    27- cevap:
    1- kuyuya necaset düşse veya içinde insan, köpek, davar ve irilikte (bunların) emsali (canlılar) ölse, (kuyudaki) bütün su çekilir ve böylelikte temizlenmiş olur.
    2- İçinde güvercin, tavuk, kedi ve emsalleri (canlılar) ölürse, (kuyudan) kırk kova (su) çekilmesi vacip, altmış kova çekilmesi ise müstehaptır.
    3- İçinde fare, serçe ve emsalleri (canlılar) ölürse, (kuyudan) yirmi kova (su) çekilmesi vacip, otuz kova çekilmesi ise müstehaptır.
    4- (yukarıda anlatılan) bu durum, ölü olan hayvan şişmediği ve dağılmadığı zaman (geçerlidir). şayet şişer veya dağılırsa, hayvan ister küçük olsun ister büyük olsun (kuyudaki) bütün su çekilir.

    28- soru: kuyudan suyu çıkarmada hangi kova itibara alınır?
    28- cevap: bu hususta itibara alınan (ölçü), kuyularda kullanılan orta (büyüklükte ki bir) kovadır.
    29- soru: şayet (kuyunun suyunun boşaltıldığı) kova büyük ise, o takdirde nasıl hesaplanır?
    29- cevap: böyle bir durumda kovanın büyüklüğüne bakılır. (mesela bu kova), orta (büyüklükteki bir kovanın ölçüsüyle) on kova (suyu) içine alacak (büyüklükte) ve (kuyuda da) fare ve benzeri bir (hayvan) ölmüş ise o zaman iki veya üç kova (su) çekilmesi yeterli olur. aynı şekilde güvercin ve benzeri (bir hayvan) öldüğü zaman (çekilecek) kırk kova da böyle hesaplanır.
    bir fayda: (kuyuda ki) bütün suyun çekilmesinden murad; kovanın yarısını dahi dolduramayacak kadar suyun (kesilip) bitmesidir.
    30- soru: şayet kuyunun suyu kaynar (bir su) ise ve kovalarla çekildikçe suyu bitmeyip alttan (kaynayıp) çoğalıyorsa, bu durumda o kuyu nasıl temizlenir?
    30- cevap: kuyuda bulunan su, takdir (ve tahmin edilerek bu miktar) çekildiği zaman (kuyu) temiz olmuş olur. bu hususta adaletli ve su mevzuunda bilirkişi olan iki adamın sözü alınıp (ona göre amel edilir).
    ebû hanife’nin ashabından muhammed b. hasan (rh.aleyhima)‘dan rivayet edildiğine göre ise; (böyle bir durumda) iki yüz kova ile üç yüz kova kadar su çekilir[1].
    bir fayda: kuyudaki suyun bazı hallerde hepsi, bazı suretlerde de bir kısmı çekilerek (kuyunun) temizliğine hükmedilir ise, bu (hüküm ile) kova, ip, suyu çeken kişinin eli, kuyunun duvarı ve toprağı da temiz olmuş olur ve bunlardan herhangi birini (ayrıca) yıkamak gerekmez.
    bir fayda: kuyudan suyun çekilmeye (başlanmasına) itibar, (kuyudaki) necasetin çıkarılmasından sonradır. (kuyuda) necaset duruyorken içindeki bütün (su çıkarılsa da) yine de (kuyu) temiz olmuş olmaz.
    31- soru: şayet kuyuda ölü bir fare bulunmuş, (kuyuya) ne zaman düştüğü de bilinmiyor ve bununla beraber namaz kılanlar o (kuyunun) suyu ile abdest almış, elbiselerini, kaplarını ve diğer şeylerini yıkamış iseler, bu durumda onların (ne yapması) gerekir?
    31- cevap: eğer (ölmüş olan) bu fare dağılmamış ve şişmemiş ise, (bu kuyunun suyu ile abdest alıp namaz kılan) kimseler bir gün- bir gecelik namazlarını iade ederler ve (bu kuyunun) suyunun değdiği her şeyi de yıkarlar. eğer (ölmüş olan bu fare) şişmiş ve dağılmış ise, ebû hanife (rh.a)’in görüşüne göre, üç gün-üç gecelik namazlarını iade ederler. ebû yusuf ve muhammed (rh. aleyhima)’ya göre ise , (farenin) ne zaman düştüğünü anlayana kadar üzerlerine bir şeyin iadesi gerekmez. (ebû yusuf ve muhammed’in) görüşü daha kolay, ebû hanife (rh.a)’in görüşü ise daha ihtiyatlıdır.

    [1] “ed-dürrü’l muhtâr” da şöyle denilmiştir: (İmam) muhammed’den rivayet edilen bu (görüş) daha kolay, adaletli olan iki adamın sözünün alınması (görüşü) ise daha ihtiyatlıdır. İbn-i âbidîn ise (devamla) şöyle demiştir: metinde geçen; “adaletli olan iki adamın sözünün alınması (görüşü)”, ihtilaftan kurtulmak ve (bizlere nakledilen) nas’lara muvafakatı sebebiyle daha ihtiyatlıdır.
    “el-hidâye” sahibi ise kaynar (suyu olan) kuyudaki suyun miktarını bilme hususunda ebû yusuf (rh.a)’ten iki yol zikretmiştir. 1- (kuyudaki) suyun eni, boyu ve derinliği kadar bir çukur kazılır, (sonra kuyudaki) su çekilir ve o çukura doldurulur. (çukur) dolunca da kuyunun temizliğine hükmedilir. 2- kuyuya kuru bir sopa veya ip gibi (bir şey) salınır, suyun ulaştığı nokta işaretlenir ve (kuyudan) mesela yirmi kova çekilir. sonra (tekrar) sopa (kuyuya) salınır ve suyun ne kadar eksildiğine bakılır. (sopanın üzerinde belirlenen bu iki işaret arasındaki) her mesafe için yirmi kova çekilir ve sonra her defasında (sopanın tamamı bitinceye kadar) böyle (hesaplanıp yapılır).






+ Yorum Gönder