Konusunu Oylayın.: Firavun'un hanımı Hz. Asiye hakkında bilgi

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Firavun'un hanımı Hz. Asiye hakkında bilgi
  1. 01.Kasım.2011, 06:57
    1
    Misafir

    Firavun'un hanımı Hz. Asiye hakkında bilgi

  2. 01.Kasım.2011, 07:51
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: Firavun'un hanımı Hz. Asiye hakkında bilgi






    Hz Asiye

    Kur'an-ı Kerîm'de "Firavun'un karısı" diye söz edilen (bk el-Kasas, 28/9; et-Tahrîm, 66/11) Âsiye'nin adı, hadislerde açıkça ifade edilmiştir (bk Buhârî, Enbiyâ, 32, 46) Tarih ve tefsir kaynaklarında onun nesli Âsiye binti Muzâhim b Ubeyd b Reyyân b Velîd olarak zikredilir (Taberî, Târih, I, 386; Sa'lebî, Arâisü'l-Mecâlis, Kahire 1301, s: 127, 128)
    Âsiye'nin büyük dedesi Velîd, Hz Yusuf devrindeki Mısır Firavunudur Diğer yandan Âsiye'nin İsrailoğullarından Hz Musa'nın halası olduğu da nakledilmiştir (el-Kurtubî, age, XVIII, 132)

    Mısır'da Firavun'un gördüğü rüya üzerine bir kâhin, İsrailoğulları içinde yetişecek bir çocuğun, mülkünü elinden alacağını söylemişti Bunun üzerine Firavun İsrailoğullarının doğacak bütün erkek çocuklarının öldürülmesini emretti

    Allahû Teâlâ bu olayı şöyle haber verir: "Firavun (Mısır) toprağında azmış, toplumunu parçalara ayırmıştı Onlardan bir grubu güçsüz buluyor, bunların oğullarını boğazlıyor, kızlarını ise sağ bırakıyordu Şüphesiz o, bozgunculardandı" (el-Kasas, 28/4)

    İşte İsrailoğullarının ezildiği, büyük zulüm ve işkenceler altında inlediği bir sırada, Yüce Allah onlardan olan bir çocuğu koruma altına alacak ve onu Firavun'un sarayında barındıracaktı

    Annesi Hz Musa'yı dünyaya getirmiş ve öldürülmesinden korktuğu için vahiy ve ilham gereği bir sandık içinde Nil Nehri'ne bırakmıştır İçinde Musa'nın bulunduğu sandık Firavun'un sarayı yakınına gelince onu alıp saraya götürdüler: Âsiye kocası Firavun'u ikna ederek Musa'yı öldürtmedi ve şöyle dedi: "Benim de senin de gözün aydın olsun Bu çocuğu öldürmeyin, belki büyüyünce işimize yarar veya onu evlat ediniriz Halbuki onlar ileride olacaklardan habersizdiler" (el-Kasas, 28/9)


    Hz Musa'nın annesi ilk gece meraktan ve çocuğuna olan hasretinden çıldıracak gibi olmuştu Allahû Teâlâ kalbine sükûnet vermese, neredeyse işi açığa çıkaracaktı Bu arada Musa'nın kızkardeşinden, çocuğun izini takip etmesini istemişti

    Ertesi gün saraydan çocuğa süt anne aranıyor, fakat çocuk hiçbir kadının sütünü emmiyorduMusa'nın kızkardeşi saraya sokularak, çocuğa iyi bir süt anne bulabileceğini bildirdi Böylece Musa öz annesinin bakım ve eğitimine girmiş oldu Bütün bunlar Allahû Teâlâ'nın takdiri ile cereyan ediyordu (bk el-Kasas, 28/10-13)


    Hz Musa büyüyüp peygamber olunca ona ilk iman edenlerden birisi de Hz Âsiye olmuştu Onun iman edişiyle ilgili iki rivayet vardır Bir rivayete göre, sarayda bir hizmetçi kadın Allah'a iman ettiği için, fırında yakılmış, onun ruhunun melekler tarafından gökyüzüne çıkarıldığını gören Âsiye de Allah'a ve peygamberi Musa'ya iman etmiştir (İbnü'l-Esîr, el-Kâmil, I, 184, 185) Başka bir rivayete göre, Âsiye, Hz Musa'nın Firavun'un sihirbazları karşısında üstün gelmesi üzerine iman etmiştir (Taberi, Tefsir, XXVIII,, 110; Aynî, Umdetü'l-Kârî, Kahire 1392/1972, XIII, 47)


    Firavun, karısının iman ettiğini anlayınca, onu ellerinden ve ayaklarından kazıklara bağlatmış, güneş altında bırakarak işkence yaptırmıştır Üzerine büyük bir kaya parçası atılacağı sırada Allahü Teâlâ'ya şöyle dua etmiştir:
    "Ey Rabbim! Bana kendi katında, cennetin içinde bir ev yap, beni Firavun'dan ve onun (kötü) işinden kurtar Ve beni şu zalim toplumdan kurtar" (et-Tahrîm 66/11)


    Hz Âsiye'nin duası kabul edilmiş, o sırada cennetteki makamı gösterilmiş ve hiçbir acı duymaksızın ruhu alınmış, üstüne konulan kaya ruhsuz kalan cesedinin üzerine düşmüştür Böylece o, şehadet şerbetini içmiş, cennetü'l-Me'vâ'daki ebedi dinlenme yerini seyrederek bu dünyadan ayrılmıştırSelman el-Fârisî şöyle demiştir: "Âsiye'ye güneşin altında işkence edilirken, güneş sıcaklığı eza verince, melekler kanatları ile güneşe gölge yapıyorlardı" (bk el-Kurtubî, age, XVIII, 132; Elmalılı, age, VIII 168, 169)


    Hz Peygamber (sas), kemâle eren kadınlardan söz ederken şöyle buyurmuştur: "Erkeklerden kemâle eren çoktur, kadınlardan ise Firavun'un karısı Âsiye ve İmran kızı Meryem dışında kemâle eren olmamıştır Âişe (r anhâ)'nın diğer kadınlara üstünlüğü ise, tiridin öbür yemeklere üstünlüğü gibidir" (Buhari, Enbiyâ, 32, 46; bk Miras, Tecrîd-sarih Terc, IX, 148 vd; A Davudoğlu, Sahîh-i Müslim, Terc X, 285 vd)


    Sonuç olarak Kur'an-ı Kerim'de Âsiye ve Hz Meryem'in örnek gösterilmesi, Hz Aişe ve HzHafsa'nın, bir ara Nebî (sas)'in peygamberlik mücedelesinde ona yeteri kadar destek olmamaları ve bazı dünyalık isteğinde bulunmaları yüzünden olmuştur (bk el-Kurtubî, XVIII, 132) Kendisini ilâh olarak ilân eden, Allah'ı inkâr eden bir erkeğin nikâhı altında Âsiye'nin sabredip, sonunda yüce Allah'tan yardım istemesi, kocaları İslâm'a karşı büyük bir düşmanlık içinde bulunan mü'min hanımlara güzel bir örnektir

    Hangi şart ve sıkıntılar içinde olursa olsun iman ve hidayet en yüce değerdir Bu manevî değer hiçbir bedelle değiştirilemez Bu konuda şehit olmayı göze alan ve daha ruhunu teslim etmeden cenneteki makamını gören Hz Âsiye bu ümmete gösterilen örnek, yıldız bir kadındır



  3. 01.Kasım.2011, 07:51
    2
    Silent and lonely rains





    Hz Asiye

    Kur'an-ı Kerîm'de "Firavun'un karısı" diye söz edilen (bk el-Kasas, 28/9; et-Tahrîm, 66/11) Âsiye'nin adı, hadislerde açıkça ifade edilmiştir (bk Buhârî, Enbiyâ, 32, 46) Tarih ve tefsir kaynaklarında onun nesli Âsiye binti Muzâhim b Ubeyd b Reyyân b Velîd olarak zikredilir (Taberî, Târih, I, 386; Sa'lebî, Arâisü'l-Mecâlis, Kahire 1301, s: 127, 128)
    Âsiye'nin büyük dedesi Velîd, Hz Yusuf devrindeki Mısır Firavunudur Diğer yandan Âsiye'nin İsrailoğullarından Hz Musa'nın halası olduğu da nakledilmiştir (el-Kurtubî, age, XVIII, 132)

    Mısır'da Firavun'un gördüğü rüya üzerine bir kâhin, İsrailoğulları içinde yetişecek bir çocuğun, mülkünü elinden alacağını söylemişti Bunun üzerine Firavun İsrailoğullarının doğacak bütün erkek çocuklarının öldürülmesini emretti

    Allahû Teâlâ bu olayı şöyle haber verir: "Firavun (Mısır) toprağında azmış, toplumunu parçalara ayırmıştı Onlardan bir grubu güçsüz buluyor, bunların oğullarını boğazlıyor, kızlarını ise sağ bırakıyordu Şüphesiz o, bozgunculardandı" (el-Kasas, 28/4)

    İşte İsrailoğullarının ezildiği, büyük zulüm ve işkenceler altında inlediği bir sırada, Yüce Allah onlardan olan bir çocuğu koruma altına alacak ve onu Firavun'un sarayında barındıracaktı

    Annesi Hz Musa'yı dünyaya getirmiş ve öldürülmesinden korktuğu için vahiy ve ilham gereği bir sandık içinde Nil Nehri'ne bırakmıştır İçinde Musa'nın bulunduğu sandık Firavun'un sarayı yakınına gelince onu alıp saraya götürdüler: Âsiye kocası Firavun'u ikna ederek Musa'yı öldürtmedi ve şöyle dedi: "Benim de senin de gözün aydın olsun Bu çocuğu öldürmeyin, belki büyüyünce işimize yarar veya onu evlat ediniriz Halbuki onlar ileride olacaklardan habersizdiler" (el-Kasas, 28/9)


    Hz Musa'nın annesi ilk gece meraktan ve çocuğuna olan hasretinden çıldıracak gibi olmuştu Allahû Teâlâ kalbine sükûnet vermese, neredeyse işi açığa çıkaracaktı Bu arada Musa'nın kızkardeşinden, çocuğun izini takip etmesini istemişti

    Ertesi gün saraydan çocuğa süt anne aranıyor, fakat çocuk hiçbir kadının sütünü emmiyorduMusa'nın kızkardeşi saraya sokularak, çocuğa iyi bir süt anne bulabileceğini bildirdi Böylece Musa öz annesinin bakım ve eğitimine girmiş oldu Bütün bunlar Allahû Teâlâ'nın takdiri ile cereyan ediyordu (bk el-Kasas, 28/10-13)


    Hz Musa büyüyüp peygamber olunca ona ilk iman edenlerden birisi de Hz Âsiye olmuştu Onun iman edişiyle ilgili iki rivayet vardır Bir rivayete göre, sarayda bir hizmetçi kadın Allah'a iman ettiği için, fırında yakılmış, onun ruhunun melekler tarafından gökyüzüne çıkarıldığını gören Âsiye de Allah'a ve peygamberi Musa'ya iman etmiştir (İbnü'l-Esîr, el-Kâmil, I, 184, 185) Başka bir rivayete göre, Âsiye, Hz Musa'nın Firavun'un sihirbazları karşısında üstün gelmesi üzerine iman etmiştir (Taberi, Tefsir, XXVIII,, 110; Aynî, Umdetü'l-Kârî, Kahire 1392/1972, XIII, 47)


    Firavun, karısının iman ettiğini anlayınca, onu ellerinden ve ayaklarından kazıklara bağlatmış, güneş altında bırakarak işkence yaptırmıştır Üzerine büyük bir kaya parçası atılacağı sırada Allahü Teâlâ'ya şöyle dua etmiştir:
    "Ey Rabbim! Bana kendi katında, cennetin içinde bir ev yap, beni Firavun'dan ve onun (kötü) işinden kurtar Ve beni şu zalim toplumdan kurtar" (et-Tahrîm 66/11)


    Hz Âsiye'nin duası kabul edilmiş, o sırada cennetteki makamı gösterilmiş ve hiçbir acı duymaksızın ruhu alınmış, üstüne konulan kaya ruhsuz kalan cesedinin üzerine düşmüştür Böylece o, şehadet şerbetini içmiş, cennetü'l-Me'vâ'daki ebedi dinlenme yerini seyrederek bu dünyadan ayrılmıştırSelman el-Fârisî şöyle demiştir: "Âsiye'ye güneşin altında işkence edilirken, güneş sıcaklığı eza verince, melekler kanatları ile güneşe gölge yapıyorlardı" (bk el-Kurtubî, age, XVIII, 132; Elmalılı, age, VIII 168, 169)


    Hz Peygamber (sas), kemâle eren kadınlardan söz ederken şöyle buyurmuştur: "Erkeklerden kemâle eren çoktur, kadınlardan ise Firavun'un karısı Âsiye ve İmran kızı Meryem dışında kemâle eren olmamıştır Âişe (r anhâ)'nın diğer kadınlara üstünlüğü ise, tiridin öbür yemeklere üstünlüğü gibidir" (Buhari, Enbiyâ, 32, 46; bk Miras, Tecrîd-sarih Terc, IX, 148 vd; A Davudoğlu, Sahîh-i Müslim, Terc X, 285 vd)


    Sonuç olarak Kur'an-ı Kerim'de Âsiye ve Hz Meryem'in örnek gösterilmesi, Hz Aişe ve HzHafsa'nın, bir ara Nebî (sas)'in peygamberlik mücedelesinde ona yeteri kadar destek olmamaları ve bazı dünyalık isteğinde bulunmaları yüzünden olmuştur (bk el-Kurtubî, XVIII, 132) Kendisini ilâh olarak ilân eden, Allah'ı inkâr eden bir erkeğin nikâhı altında Âsiye'nin sabredip, sonunda yüce Allah'tan yardım istemesi, kocaları İslâm'a karşı büyük bir düşmanlık içinde bulunan mü'min hanımlara güzel bir örnektir

    Hangi şart ve sıkıntılar içinde olursa olsun iman ve hidayet en yüce değerdir Bu manevî değer hiçbir bedelle değiştirilemez Bu konuda şehit olmayı göze alan ve daha ruhunu teslim etmeden cenneteki makamını gören Hz Âsiye bu ümmete gösterilen örnek, yıldız bir kadındır






+ Yorum Gönder