Konusunu Oylayın.: Taassup hakkında bilgi alabilir miyim?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Taassup hakkında bilgi alabilir miyim?
  1. 26.Mayıs.2011, 20:29
    1
    Misafir

    Taassup hakkında bilgi alabilir miyim?






    Taassup hakkında bilgi alabilir miyim? Mumsema Kardeşlerim burada emeği geçen herkesten Allah razı olsun
    Acaba beni taassup hakkında bilgilendirir misiniz?


  2. 26.Mayıs.2011, 20:29
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 04.Ekim.2013, 02:32
    2
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,581
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 335
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Cevap: Taassup hakkında bilgi alabilir miyim?




    Taassup hakkında Ansiklopedik bilgiler

    Bağnazlık, doğru veya yanlışlığa bakmaksızın bir fikrin
    savunmasını yapmak, kendi dinini, mensup olduğu düşünceyi veya ekolü her türlü
    düşünce ve inançtan üstün görmek, Taassup da kör bir tarafgirlik ve doğruluğu
    hiç araştırılmadan karşıt düşünceyi inkâr vardır.


    İnsanda herhangi bir konuda oluşan aşırı sevgi ve heyecan bilgi
    ile değil de cehaletle desteklenirse, o konuda taassup; ilimle desteklenirse,
    müsamaha (hoş görürlülük) meydana gelir. Taassup sahiplerine mutaassıp
    denir.


    Her ne kadar halk arasında mutaassıp kelimesi dindar anlamında
    kullanılıyorsa da, bu çok yanlış bir kullanımdır. Taassupa en çok karşı çıkan
    din İslâm'dır. Hz. Peygamber (s.a.s) müşrikleri İslm'a davet ettiğinde onlar,
    yanlış-eksik yönleri olduğunu söyleyerek değil, körü körüne atalarının dinine
    sarıldıkları, hiç bir araştırma ve tartışmaya girmeden kendi dinlerini üstün
    gördükleri için İslâmiyet'i kabul etmiyorlardı. Hak dini kabul ettirmeyen, ona
    karşı koyduran bu kör inada Kur'an "Cahiliyye taassubu" (hamiyyetü'l-câhiliyye)
    (el-Fetih, 48/26) demektedir.


    Bugün de İslâmiyet hakkında yeterli ve doğru bilgisi olmayan,
    aksine, onun hakkında yanlış bilgilere sahip olan ve kendi bildiklerini
    tartışmasız doğru ve üstün kabul ederek İslâm'a karşı olan mutaassıp aydınlar
    olabileceği gibi, dinî heyecanları çok, fakat din hakkındaki bilgileri eksik
    olan mutaassıp dindarlar da olabilir. Müslüman mutaassıp değil, hoşgörülü
    olmalıdır. Müsamahakâr insan, sabit fikirli değildir, medeni cesaretle fikirleri
    tartışabilir, doğru ile yanlışı ayırdetme gücüne sahiptir. Hakkında yeterli
    bilgisi olmayan şeylerde körü körüne iddia sahibi değildir. Ancak böyle
    davranıldığı zaman doğruyu anlatma imkanı olur. İslâm'ın yayılışında Hz.
    Peygamber (s.a.s) insanlara İslâm'ı hoşgörü ile anlatmış, irşadının vazgeçilmez
    unsuru, müsamahası olmuştur. "(Dini anlatırken) kolaylaştırınız (hoşgörülü
    olunuz), zorlaştırmayınız, müjdeleyiniz, nefret ettirmeyiniz" (Buharî, Edeb, 80)
    hadisindeki tavsiye de bunu göstermektedir.


    Kur'anî nasslara ve sünnete uygun olan bağlılık taassup
    değildir. Zira iman, tasdik etmek; İslâm ise, hak ve doğru olana teslim olmak
    demektir. bu da dine bağlılık ve sadık olmak anlamını taşır ki, buna salabet-i
    diniyye* denir.


    Bilgisizlikten kaynaklanan taassup ise inat ve muhakemesizlik
    üzere kuruludur. Taassup yalnız dinlerde değil, beşeri ideolojilerde de bağnazca
    bağlılıklar neticesinde görülmektedir. Müslüman dinine körü körüne değil
    bilinçli olarak bağlıdır.


    Akif KÖTEN


  4. 04.Ekim.2013, 02:32
    2
    Moderatör



    Taassup hakkında Ansiklopedik bilgiler

    Bağnazlık, doğru veya yanlışlığa bakmaksızın bir fikrin
    savunmasını yapmak, kendi dinini, mensup olduğu düşünceyi veya ekolü her türlü
    düşünce ve inançtan üstün görmek, Taassup da kör bir tarafgirlik ve doğruluğu
    hiç araştırılmadan karşıt düşünceyi inkâr vardır.


    İnsanda herhangi bir konuda oluşan aşırı sevgi ve heyecan bilgi
    ile değil de cehaletle desteklenirse, o konuda taassup; ilimle desteklenirse,
    müsamaha (hoş görürlülük) meydana gelir. Taassup sahiplerine mutaassıp
    denir.


    Her ne kadar halk arasında mutaassıp kelimesi dindar anlamında
    kullanılıyorsa da, bu çok yanlış bir kullanımdır. Taassupa en çok karşı çıkan
    din İslâm'dır. Hz. Peygamber (s.a.s) müşrikleri İslm'a davet ettiğinde onlar,
    yanlış-eksik yönleri olduğunu söyleyerek değil, körü körüne atalarının dinine
    sarıldıkları, hiç bir araştırma ve tartışmaya girmeden kendi dinlerini üstün
    gördükleri için İslâmiyet'i kabul etmiyorlardı. Hak dini kabul ettirmeyen, ona
    karşı koyduran bu kör inada Kur'an "Cahiliyye taassubu" (hamiyyetü'l-câhiliyye)
    (el-Fetih, 48/26) demektedir.


    Bugün de İslâmiyet hakkında yeterli ve doğru bilgisi olmayan,
    aksine, onun hakkında yanlış bilgilere sahip olan ve kendi bildiklerini
    tartışmasız doğru ve üstün kabul ederek İslâm'a karşı olan mutaassıp aydınlar
    olabileceği gibi, dinî heyecanları çok, fakat din hakkındaki bilgileri eksik
    olan mutaassıp dindarlar da olabilir. Müslüman mutaassıp değil, hoşgörülü
    olmalıdır. Müsamahakâr insan, sabit fikirli değildir, medeni cesaretle fikirleri
    tartışabilir, doğru ile yanlışı ayırdetme gücüne sahiptir. Hakkında yeterli
    bilgisi olmayan şeylerde körü körüne iddia sahibi değildir. Ancak böyle
    davranıldığı zaman doğruyu anlatma imkanı olur. İslâm'ın yayılışında Hz.
    Peygamber (s.a.s) insanlara İslâm'ı hoşgörü ile anlatmış, irşadının vazgeçilmez
    unsuru, müsamahası olmuştur. "(Dini anlatırken) kolaylaştırınız (hoşgörülü
    olunuz), zorlaştırmayınız, müjdeleyiniz, nefret ettirmeyiniz" (Buharî, Edeb, 80)
    hadisindeki tavsiye de bunu göstermektedir.


    Kur'anî nasslara ve sünnete uygun olan bağlılık taassup
    değildir. Zira iman, tasdik etmek; İslâm ise, hak ve doğru olana teslim olmak
    demektir. bu da dine bağlılık ve sadık olmak anlamını taşır ki, buna salabet-i
    diniyye* denir.


    Bilgisizlikten kaynaklanan taassup ise inat ve muhakemesizlik
    üzere kuruludur. Taassup yalnız dinlerde değil, beşeri ideolojilerde de bağnazca
    bağlılıklar neticesinde görülmektedir. Müslüman dinine körü körüne değil
    bilinçli olarak bağlıdır.


    Akif KÖTEN





+ Yorum Gönder