Konusunu Oylayın.: Yahudilerin ibadet yerleri neresidir?

5 üzerinden 4.63 | Toplam: 32 kişi oyladı.

  1. 03.Aralık.2010, 12:07
    1
    Misafir

    Yahudilerin ibadet yerleri neresidir?






    Yahudilerin ibadet yerleri neresidir? Mumsema Yahudilerin ibadet yerleri neresidir? Yahudilerin ibadet yerleri hakkında bir yazı örneği yazar mısınız ?


  2. 03.Aralık.2010, 12:07
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



  3. 03.Aralık.2010, 13:16
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 18,125
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 232
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Yanıt: yahudilerin ibadet yerleri neresidir?




    Yahudilerin ibadet yerleri sinagoglardır.


  4. 03.Aralık.2010, 13:16
    2
    Silent and lonely rains



    Yahudilerin ibadet yerleri sinagoglardır.


  5. 13.Mayıs.2012, 06:16
    3
    Hoca
    erimeye devam...

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 28,806
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 328
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Cevap: yahudilerin ibadet yerleri neresidir?

    Yahûdilerin ibadet yeri. Dilimize "Havra" diye çevrilen bu kelime, Yunanca'da "Synagogue", toplantı için kullanılan bir terimdi. Daha sonra İbranice "Keneset ve Bet ha-keneset" kelimelerine uygun olarak toplantının yapıldığı yer için kulanıldı. Tânrı ile buluşma yeri anlamına da gelir. Talmud'da geçen ifadelere göre, "halk evi", "küçük ma'bed", "duâ ve ibâdet yeri", "Sabbat evi" gibi anlamlara da gelir.[1]

    M.Ö. 586'da Süleyman Ma'bedi'nin yıkılışından sonra, Bâbil sürgünü esnasında Havra, halkın ibadet edebileceği bir kurum haline geldi.[2] Kudüs'teki Ma'bed'in yıkılışından sonra aynı zamanda bir eğitim öğretim yeri haline gelen havra; Bâbil tutsaklığı dönüşünde -özellikle Ezra ve halefleri zamanında- Kudüs'teki Ma'bed kültü ile paralel olarak gelişti.[3]

    M.S. 70'de Süleyman Ma'bedi'nin, Roma İmparatoru Titus tarafından ikinci defa yıkılışını takip eden süre içerisinde Havra, iyice yerleşmiş bağımsız bir kurum haline geldi. Kudüs'ün Yahudiler'in elinden alınışını takip eden yıllarda, Yahudi toplumunun müşterek hayatının merkezi haline geldiğinden önemi daha da arttı.[4]

    Kurban dışındaki ibadet Havra'da gelişti. Çünkü, Süleyman Ma'bedi'nin yıkılışıyla berâber kurban ibadeti de Yahudi dini hayatından kalkmıştı. Ve böylece Havra, Yahudiler'in dağılmasını da önledi. Bundan sonra Yahudiler, her nereye gittilerse Havra'larda toplandılar.[5] Zamanla hastanelerde, her yapılan yeni mahallede muhakkak bir Ma'bed yapılır hale gelindi. Her Üniversitenin de bir Ma'bedi bulunmaktadır.[6]

    Havra; gerek günlük gerekse haftalık ibadetin yapılması, kutsal kitaplârın okunması ve dini emirlerin öğrenilmesi için Yahudi cemaatinin toplandığı yapıyı ifade eder. Toplanmalar Sabbat (Cumartesi) günü ve günde üç defa yapılır.

    Havra'daki en kutsal şey, Doğu yönünde, perde ile örtülü bir hücredeki kutsal sandık'ta muhafaza edilen Tevrat tomarıdır. Bu sandık Kudüs yönündedir ve ibadet esnasında herkes ona doğru yönelir. Tevrat, aynı zamanda dini hayatın merkezi durumundadır.[7] Havra'da yapılan âyinler; Tevrat'tan bazı bölümlerin okunması, muayyen duâ ve ilâhiler ve bazan bir vaaz (hutbe)' dan ibarettir. İbadet için en az on iki yaşını bir ay geçmiş on erkeğin bir araya gelmesi gerekmektedir. Kadınlar ibadete katılamaz ve erkeklerle bir arada bulunmazlar. Kadınların yeri ya arkada, ya da perde veya kafesle kapatılmış yan taraflardadır. Son zamanlarda ise -bazı yerlerde- kadınlarla erkekler bir arada oturabilmektedirler.[8] Mecburi olmamakla beraber, çoğu âileler nikâhı da Havrada kıydırırlar. Yahudiler'de Havra (Ma'bed) önemli bir yer tutmaktadır. Âdeta Havra ile dini hayatları iç içedir.

    Havranın ortasında, ibâdet ve âyini yöneten kişi için yapılmış, "Bema" denen bir kürsü vardır. Yüzü ahid sandığı'na dönüktür. Bu kürsünün üzerinde mumlar dikilmiştir. Kürsü'nün üç tarafında cemaat için oturma yerleri vardır. Duvarlarında kutsal kitaptan yazılmış metinler vardxr. Resim ve heykel yoktur. Model olarak Süleyman Ma'bedi esas alınmıştır. Mimari tarzı ülkelere ve asırlara göre farklılık arzeder.[9]



    [1] Encyclopedıa Brıtannıca, U.S.A, 1970, XXI, 563.

    [2] S.G.F.Brandon, A Dictionary of Comparative Religion London 1970, s. 598.

    [3] En. Britannica, XXI, 563.

    [4] En. Britannica, XXI, 563.

    [5] Geoffrey Prrinder, Worshıp, in The World Religions, London 1974, s. 174.

    [6] Hikmet Tanyu, Tarih Boyunca Yahudiler ve Türkler, II, 1191.

    [7] Brandon, a.g.e, s. 598; Parrinder, a.g.e, s. 174.

    [8] Hayrullah Örs Musa ve Yahudilik, İstanbul 1966, s. 230-236-398-403; Parrınder a.g.e, s. 174; Brandon, a.g.e, s. 528.

    [9] Ahmet Güç, Şamil İslam Ansiklopedisi:


  6. 13.Mayıs.2012, 06:16
    3
    erimeye devam...
    Yahûdilerin ibadet yeri. Dilimize "Havra" diye çevrilen bu kelime, Yunanca'da "Synagogue", toplantı için kullanılan bir terimdi. Daha sonra İbranice "Keneset ve Bet ha-keneset" kelimelerine uygun olarak toplantının yapıldığı yer için kulanıldı. Tânrı ile buluşma yeri anlamına da gelir. Talmud'da geçen ifadelere göre, "halk evi", "küçük ma'bed", "duâ ve ibâdet yeri", "Sabbat evi" gibi anlamlara da gelir.[1]

    M.Ö. 586'da Süleyman Ma'bedi'nin yıkılışından sonra, Bâbil sürgünü esnasında Havra, halkın ibadet edebileceği bir kurum haline geldi.[2] Kudüs'teki Ma'bed'in yıkılışından sonra aynı zamanda bir eğitim öğretim yeri haline gelen havra; Bâbil tutsaklığı dönüşünde -özellikle Ezra ve halefleri zamanında- Kudüs'teki Ma'bed kültü ile paralel olarak gelişti.[3]

    M.S. 70'de Süleyman Ma'bedi'nin, Roma İmparatoru Titus tarafından ikinci defa yıkılışını takip eden süre içerisinde Havra, iyice yerleşmiş bağımsız bir kurum haline geldi. Kudüs'ün Yahudiler'in elinden alınışını takip eden yıllarda, Yahudi toplumunun müşterek hayatının merkezi haline geldiğinden önemi daha da arttı.[4]

    Kurban dışındaki ibadet Havra'da gelişti. Çünkü, Süleyman Ma'bedi'nin yıkılışıyla berâber kurban ibadeti de Yahudi dini hayatından kalkmıştı. Ve böylece Havra, Yahudiler'in dağılmasını da önledi. Bundan sonra Yahudiler, her nereye gittilerse Havra'larda toplandılar.[5] Zamanla hastanelerde, her yapılan yeni mahallede muhakkak bir Ma'bed yapılır hale gelindi. Her Üniversitenin de bir Ma'bedi bulunmaktadır.[6]

    Havra; gerek günlük gerekse haftalık ibadetin yapılması, kutsal kitaplârın okunması ve dini emirlerin öğrenilmesi için Yahudi cemaatinin toplandığı yapıyı ifade eder. Toplanmalar Sabbat (Cumartesi) günü ve günde üç defa yapılır.

    Havra'daki en kutsal şey, Doğu yönünde, perde ile örtülü bir hücredeki kutsal sandık'ta muhafaza edilen Tevrat tomarıdır. Bu sandık Kudüs yönündedir ve ibadet esnasında herkes ona doğru yönelir. Tevrat, aynı zamanda dini hayatın merkezi durumundadır.[7] Havra'da yapılan âyinler; Tevrat'tan bazı bölümlerin okunması, muayyen duâ ve ilâhiler ve bazan bir vaaz (hutbe)' dan ibarettir. İbadet için en az on iki yaşını bir ay geçmiş on erkeğin bir araya gelmesi gerekmektedir. Kadınlar ibadete katılamaz ve erkeklerle bir arada bulunmazlar. Kadınların yeri ya arkada, ya da perde veya kafesle kapatılmış yan taraflardadır. Son zamanlarda ise -bazı yerlerde- kadınlarla erkekler bir arada oturabilmektedirler.[8] Mecburi olmamakla beraber, çoğu âileler nikâhı da Havrada kıydırırlar. Yahudiler'de Havra (Ma'bed) önemli bir yer tutmaktadır. Âdeta Havra ile dini hayatları iç içedir.

    Havranın ortasında, ibâdet ve âyini yöneten kişi için yapılmış, "Bema" denen bir kürsü vardır. Yüzü ahid sandığı'na dönüktür. Bu kürsünün üzerinde mumlar dikilmiştir. Kürsü'nün üç tarafında cemaat için oturma yerleri vardır. Duvarlarında kutsal kitaptan yazılmış metinler vardxr. Resim ve heykel yoktur. Model olarak Süleyman Ma'bedi esas alınmıştır. Mimari tarzı ülkelere ve asırlara göre farklılık arzeder.[9]



    [1] Encyclopedıa Brıtannıca, U.S.A, 1970, XXI, 563.

    [2] S.G.F.Brandon, A Dictionary of Comparative Religion London 1970, s. 598.

    [3] En. Britannica, XXI, 563.

    [4] En. Britannica, XXI, 563.

    [5] Geoffrey Prrinder, Worshıp, in The World Religions, London 1974, s. 174.

    [6] Hikmet Tanyu, Tarih Boyunca Yahudiler ve Türkler, II, 1191.

    [7] Brandon, a.g.e, s. 598; Parrinder, a.g.e, s. 174.

    [8] Hayrullah Örs Musa ve Yahudilik, İstanbul 1966, s. 230-236-398-403; Parrınder a.g.e, s. 174; Brandon, a.g.e, s. 528.

    [9] Ahmet Güç, Şamil İslam Ansiklopedisi:


  7. 16.Haziran.2015, 18:38
    4
    Misafir

    Cevap: yahudilerin ibadet yerleri neresidir?

    yahudileri tanımadan onlarin 4 bin yıl neler çektiklerini bilmeden son 100 yıla göre kulaktan duyma bilgiler bu toplumun aynasinin nasil kırık oldugunu gösterir


  8. 16.Haziran.2015, 18:38
    4
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    yahudileri tanımadan onlarin 4 bin yıl neler çektiklerini bilmeden son 100 yıla göre kulaktan duyma bilgiler bu toplumun aynasinin nasil kırık oldugunu gösterir


  9. 11.Temmuz.2016, 14:11
    5
    Misafir

    Cevap: Yahudilerin ibadet yerleri neresidir?

    Museviler için sinagog ve havra kelimeleri eş anlamlı mıdır? Shtiebel ve Chavurah nedir?


  10. 11.Temmuz.2016, 14:11
    5
    Gizem - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Gizem
    Misafir
    Museviler için sinagog ve havra kelimeleri eş anlamlı mıdır? Shtiebel ve Chavurah nedir?