Konusunu Oylayın.: Güneş enerjisi ile ısıtılan suyla gusül alınabilir mi ? alınmazsa neden alınmaz ?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Güneş enerjisi ile ısıtılan suyla gusül alınabilir mi ? alınmazsa neden alınmaz ?
  1. 29.Kasım.2011, 08:49
    1
    Misafir

    Güneş enerjisi ile ısıtılan suyla gusül alınabilir mi ? alınmazsa neden alınmaz ?






    Güneş enerjisi ile ısıtılan suyla gusül alınabilir mi ? alınmazsa neden alınmaz ? Mumsema güneş enerjisi ile ısıtılan suyla gusül alınabilir mi ? alınmazsa neden alınmaz ?


  2. 29.Kasım.2011, 08:49
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 29.Kasım.2011, 09:32
    2
    Ecrinim
    Hüvel Baki..

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 15.Aralık.2009
    Üye No: 69122
    Mesaj Sayısı: 8,422
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 141
    Bulunduğu yer: Akdeniz

    Cevap: güneş enerjisi ile ısıtılan suyla gusül alınabilir mi ? alınmazsa neden alınmaz ?




    Güneş enerjisi ile ısıtılan sudan abdest alınır mı?
    Fıkıh kitaplarında güneşte ısınmış suyla abdest almak mekruhtur denmektedir. Güneş enerjisiyle ısıtılmış sudan da abdest almak mekruh mudur? Bu hususta tercih ettiğiniz görüş nedir?? Fıkıh kitaplarının hepsinde değil, sadece bir kaçında abdestin âdâbı bahsinde güneşte ısıltılmış suyla abdest almak (tenzihen) mekruh görülmüştür. Demek ki, güneşte ısıtılmış suyu kullanmak sadece tenzihî şekilde mekruhtur. Yâni helâlâ yakın mekruhtandır. Abdestin âdâbı bahsinde yer almış olması da mekruhun harama yakın cinsten olmadığını göstermektedir.
    Bunu böylece tesbit ettikten sonra gelelim güneşte ısınmış suyun mekruhluğunun sebeblerine:
    Fethu?l-Vehhab gibi değerli eserde özet olarak deniyor ki:
    ? Bu suyun mekruh olabilmesi için kabın paslanıp okside olacak vasıfta olması gerekir. Ayrıca sıcaklığın şiddeti de Arabistan sıcaklığı derecesinde bulunması lâzım gelir. Bu takdirde tez paslanıp hemen okside olan kablara te?sir eden şiddetli sıcaklar, suyun vasfını bozar, zararlı hale getirebilir. Miskinlik denen alacatenlilik hastalığını doğurabilir.?
    Diğer eserlerde de aşağı yukarı benzeri izahla işlenmiş olan mes?ele, güneş enerjisiyle ısıtılan suya şâmil değil gibi görünmektedir. Zira ülkemizdeki güneş enerjisi sıcak ülkeler gibi yakıcı değildir. Ayrıca güneşin ısısı önce camlara, sonra okside olmayan borulara geçmekte, alacatenlilik hastalığına sebeb olacak vasfa suyu sokmamaktadır.
    Demek oluyor ki, güneş enerjisiyle ısıtılan suda korkulacak sıhhî bir mahzur yoktur. Varsa bunu günümüzün inkişaf etmiş tıbbı tesbit edip ilân etmesi gerekmektedir. Dinî açıdan bir mahzur olsa da bunun derecesi sadece âdâba aykırılıktan ibarettir. Bu da büyük bir mahzur değildir, demek yanlış olmasa gerektir. Bu mevzuda ?Kaynaklarıyla İslâm Fıkhı?nda bilgi vardır.
    ....


  4. 29.Kasım.2011, 09:32
    2
    Hüvel Baki..



    Güneş enerjisi ile ısıtılan sudan abdest alınır mı?
    Fıkıh kitaplarında güneşte ısınmış suyla abdest almak mekruhtur denmektedir. Güneş enerjisiyle ısıtılmış sudan da abdest almak mekruh mudur? Bu hususta tercih ettiğiniz görüş nedir?? Fıkıh kitaplarının hepsinde değil, sadece bir kaçında abdestin âdâbı bahsinde güneşte ısıltılmış suyla abdest almak (tenzihen) mekruh görülmüştür. Demek ki, güneşte ısıtılmış suyu kullanmak sadece tenzihî şekilde mekruhtur. Yâni helâlâ yakın mekruhtandır. Abdestin âdâbı bahsinde yer almış olması da mekruhun harama yakın cinsten olmadığını göstermektedir.
    Bunu böylece tesbit ettikten sonra gelelim güneşte ısınmış suyun mekruhluğunun sebeblerine:
    Fethu?l-Vehhab gibi değerli eserde özet olarak deniyor ki:
    ? Bu suyun mekruh olabilmesi için kabın paslanıp okside olacak vasıfta olması gerekir. Ayrıca sıcaklığın şiddeti de Arabistan sıcaklığı derecesinde bulunması lâzım gelir. Bu takdirde tez paslanıp hemen okside olan kablara te?sir eden şiddetli sıcaklar, suyun vasfını bozar, zararlı hale getirebilir. Miskinlik denen alacatenlilik hastalığını doğurabilir.?
    Diğer eserlerde de aşağı yukarı benzeri izahla işlenmiş olan mes?ele, güneş enerjisiyle ısıtılan suya şâmil değil gibi görünmektedir. Zira ülkemizdeki güneş enerjisi sıcak ülkeler gibi yakıcı değildir. Ayrıca güneşin ısısı önce camlara, sonra okside olmayan borulara geçmekte, alacatenlilik hastalığına sebeb olacak vasfa suyu sokmamaktadır.
    Demek oluyor ki, güneş enerjisiyle ısıtılan suda korkulacak sıhhî bir mahzur yoktur. Varsa bunu günümüzün inkişaf etmiş tıbbı tesbit edip ilân etmesi gerekmektedir. Dinî açıdan bir mahzur olsa da bunun derecesi sadece âdâba aykırılıktan ibarettir. Bu da büyük bir mahzur değildir, demek yanlış olmasa gerektir. Bu mevzuda ?Kaynaklarıyla İslâm Fıkhı?nda bilgi vardır.
    ....


  5. 27.Mart.2012, 16:13
    3
    Fetva Meclisi
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 23.Ocak.2007
    Üye No: 6
    Mesaj Sayısı: 9,482
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 102

    Cevap: güneş enerjisi ile ısıtılan suyla gusül alınabilir mi ? alınmazsa neden alınmaz ?

    Klasik fıkıh kaynaklarımızda güneş altında bırakılan bakır, tunç, alüminyum gibi kaplardaki su ile abdest almanın mekruh olduğu belirtilmektedir. Ancak bu hüküm, güneş altında bekletilen suyun baras (alaca) hastalığına sebep olacağını ifade eden bir rivayete dayandırılmaktadır. Bu hadis zayıf kabul edilmektedir. Yine kaynaklarda testi, küp, çömlek gibi topraktan yapılan kaplardaki su ile abdest almanın ise sakıncasının olmadığı belirtilmekte; gerekçe olarak da bu kaplardaki suyun hastalığa sebep olmadığı gösterilmektedir. İmam Şafiî de güneşte ısıtılan su ile abdest almayı sadece tıbbi açıdan mekruh gördüğünü ifade etmektedir.

    Ayrıca Şafiî kaynaklarda, söz konusu hükmün, kaptaki suyun tabiatını değiştirecek derecede sıcaklığın yüksek olduğu bölgelerle alakalı olduğuna dikkat çekilmektedir.


    Sonuç olarak güneş altında ısıtılan su ile abdest almanın uygun bulunmayışının gerekçesi bir hastalığa neden olmasıdır. Ancak günümüzde güneş enerjisi ile ısıtılan suyu kullanmanın bir sakıncası bilinmemektedir.
    Dolayısıyla böyle bir su ile abdest almak ve gusül etmekte dinen bir sakınca yoktur.

    DİN İŞLERİ YÜKSEK KURULU



  6. 27.Mart.2012, 16:13
    3
    Moderatör
    Klasik fıkıh kaynaklarımızda güneş altında bırakılan bakır, tunç, alüminyum gibi kaplardaki su ile abdest almanın mekruh olduğu belirtilmektedir. Ancak bu hüküm, güneş altında bekletilen suyun baras (alaca) hastalığına sebep olacağını ifade eden bir rivayete dayandırılmaktadır. Bu hadis zayıf kabul edilmektedir. Yine kaynaklarda testi, küp, çömlek gibi topraktan yapılan kaplardaki su ile abdest almanın ise sakıncasının olmadığı belirtilmekte; gerekçe olarak da bu kaplardaki suyun hastalığa sebep olmadığı gösterilmektedir. İmam Şafiî de güneşte ısıtılan su ile abdest almayı sadece tıbbi açıdan mekruh gördüğünü ifade etmektedir.

    Ayrıca Şafiî kaynaklarda, söz konusu hükmün, kaptaki suyun tabiatını değiştirecek derecede sıcaklığın yüksek olduğu bölgelerle alakalı olduğuna dikkat çekilmektedir.


    Sonuç olarak güneş altında ısıtılan su ile abdest almanın uygun bulunmayışının gerekçesi bir hastalığa neden olmasıdır. Ancak günümüzde güneş enerjisi ile ısıtılan suyu kullanmanın bir sakıncası bilinmemektedir.
    Dolayısıyla böyle bir su ile abdest almak ve gusül etmekte dinen bir sakınca yoktur.

    DİN İŞLERİ YÜKSEK KURULU






+ Yorum Gönder